zaterdag, juni 02, 2007

101-glad

Een tweede laag vilt over het vilten krukje aanbrengen is niet echt een succes geworden. Ik vind het niet netjes. Eigenlijk twijfel ik aan twee dingen. De gebruikte wol (kaardvlies) lijkt me iets te grof. Merinowol is veel gemakkelijker om te vilten. En een tweede laag over een bestaande viltlaag kan toch nooit zo goed pakken? Ik heb wel veel geleerd van dit viltproject. En mijn handen zijn door de olijfzeep heel glad en schoon.

Gisteren ben ik met een vriendin naar het modemuseum in Hasselt gegaan. Er was een overzichtstentoonstelling van Kaffe Fassett, een textielkunstenaar die bekend is geworden door zijn breiwerken. Hij heeft ook petit-point tapijten gemaakt en na 1995 patchwork. In de videohoek hebben we een 45 minuten durende film over zijn inspiratie voor vorm en kleurgebruik. De filmmaker volgt hem in India en Vietnam, waar hij over markten loopt en foto's maakt van de mensen. Zelfs de kleuren van de vuilnisbelt fascineert hem.

Wat mij is bijgebleven zijn z'n schilderijen van stillevens vol contrasten in vorm en kleur. Hij heeft bijvoorbeeld een twintigtal boeddhabeelden tegen een gestreepte achtergrond geschilderd, of een kakefonie van bloemen, die hij dan weer uitwerkt in een tapijt of een ontwerp van stof.
In het museum was een shop te vinden waar hij boeken, dekbedden, borduurwerken (95 euro) en toilettassen verkocht. Ja, heel commercieel is hij wel.

Vanochtend heb ik nog wat foto's genomen van N. Maar ik vrees dat het licht veel te fel is geweest.

Geen opmerkingen: