zondag, maart 16, 2008

160-twijfel





Als het buiten regent, krijg je prachtige plassen waar de nog kale eikenbomen zich mooi in kunnen spiegelen. Helaas heb ik op zo'n natte dag geen camera of tekenspul meegenomen. Ik ben al blij als de hond en ik weer gezond en droog terugkomen. Tenminste, dat geldt voor mij. Ik heb een jas aan. De hond niet ;-). Afgelopen vrijdag heb ik met mijn schildermaatje de oefening van afgelopen woensdagavond opnieuw gedaan. Het tekenen en schilderen van een straatje in Montmartre. Daarbij moesten we goed op het licht letten. Alleen in het focuspunt moeten de kleuren helder en puur zijn. En die zijn dan ook lichter als de schaduwen donkerder zijn. Maar hoe krijg je dan een donkere kleur? Ik doe er neutral tint bij. Maar dat wordt heel grijs en grauw. Ik ben er niet tevreden over. Ik heb een foto gemaakt en ben de onderste donkerste helft gaan uitwassen. Als ik de tekening af heb, toon ik hem in de weblog. Nog even geduld, dus. Ik begin wel heel erg te twijfelen. Moet ik niet gewoon mijn eigen kleuren kiezen? Moet ik niet gewoon eerst oefenen met kleuren mengen? Zal ik de tekening niet gewoon in één tint maken? Dan kan ik pas écht met waardes (values) leren werken.
Ondertussen heb ik door het natte weer geen zin om in de tuin te werken en heb ik tijd om aan mijn naaiprojecten te beginnen. Ik vind het belangrijk om toch af en toe iets te doen waar ik mijn ziel en zaligheid in kan leggen, en waarvan ik denk dat ik daar goed in ben. Eén project staat onder tijdsdruk, maar dat is een verrassing en ik kan er niets over vertellen. Een ander project toon ik hier. Het is een deken met fleece erin. Lekker warm, maar niet te quilten. Ik heb de lapjes in twee jaar bij elkaar gespaard. De bloemetjes zijn deels gehaakt van wol van mijn oma, haar zussen en mijn overgrootmoeder! Vroeger werd er veel gemaasd en deze maaswol is heel goed geschikt om "op" te maken.

Geen opmerkingen: