dinsdag, juni 03, 2008

189-kerkje

Gisteravond heb ik met medecursisten van de maandagavondles buiten getekend. Twee mensen waren niet gekomen omdat ze op buienradar.nl gezien hadden dat het om 20.00 u zou gaan regenen. Gelukkig had ik mijn campingstoel bij me en hoefde ik niet in het natte gras te zitten. Buiten tekenen is toch een vak apart. Het begint al met het meenemen van de juiste spullen. Helaas had ik mijn viltstift vergeten en ben ik met Siberisch krijt begonnen. Dat heeft als nadeel dat er geen fijn puntje aan zit, tenminste, die maak ik er niet aan. Een ander nadeel is, dat ik er niet in slaag om er een echte middentoon mee te maken.
We kregen een kijkraampje van papier. Maar ik was zó gefocused op mijn tekening, dat ik niet in de gaten had dat mijn haantje er niet op kon. Ik begon opnieuw, en later bleek dat het linkertorentje er niet op kon.
Wat ik heb geleerd:
  • Gebruik Siberisch krijt als je een groot vel papier hebt.
  • Hou je horizon in de gaten
  • Bepaal wat je wilt tekenen en houdt je eraan.
  • Geef licht-midden-donker aan in de tekening.
  • Neem je paraplu mee
Tijdens het tekenen kregen we historische kennis over dit kerkje in Asselt. Deelnemers die vlakbij woonden hadden nog nooit zo naar "hun" kerkje gekeken. Het oudste achterste deel is met grote maaskeien gebouwd. Het voorste deel heeft gotische en romeinse ramen en is uit baksteen opgetrokken.
We begonnen 's avonds om zeven uur en stopten rond half tien. Pas toen we binnen in een café-restaurant waren aan een verdiend drankje, begon het te onweren en regenen. In de verte, aan de andere kant van de Maas, bleef het de hele avond onweren en bliksemen.

Geen opmerkingen: