zondag, december 07, 2008

248-pigmenten





Afgelopen woensdag hebben we van tevoren bloemen getekend op een groot vel Fabriano - fijn. Dit papier is van 100 procent katoen. Met gesso hebben we op het doornatte papier (niet té nat) wat structuur aangebracht. Ik ben bescheiden geweest, was bang dat het niet droog zou worden. Nadat alles goed droog was hebben we weer alles nat gemaakt en zijn met een beperkt palet aan de gang gegaan. We moesten één primaire kleur weglaten, anders zou het modder worden. Ik wilde graag de roze, rode en gele tinten terug laten komen. Terwijl ik bezig was miste ik toch het groen van de blaadjes. Daar had ik Terre verte voor gekozen, niet zo mooi. Maar eerst gingen we met de pigmenten aan de gang. Deze moesten we mengen met arabische gom in poedervorm. Daarna uitstrooien over het nog natte papier. Prompt knoeide ik met het oranje... vandaar de vlek rechtsonderaan. De kleur violet had niet het effect dat ik bedoeld had. Er is een piepklein stukje met rozen, die ik wel gelukt vind. De rest vind ik maar zo-zo. Misschien ga ik er nog eens met witte gesso overheen. Of misschien schilder ik het nog eens opnieuw.
Omdat de pigmenten in poedervorm slecht voor je gezondheid zijn, hadden we allemaal handschoenen aan en moesten we alles poetsen na afloop. Nog een reden om dit nooit meer te doen, ha-ha. Morgen probeer ik het groen (gemaakt door het gele en violette pigment te mengen) wat af te zwakken en zachter te maken. Met dit papier kun je met een vochtige synthetische kwast verf wegnemen.

Geen opmerkingen: