vrijdag, juli 03, 2009

301-hoeve-2

Dit was mijn eerste poging om iets op papier te zetten. Het was niet goed. De juf zei dat ik een verhaal moest hebben, waar wil ik de aandacht aan geven? Wat is het belangrijkste? De vormen, de beweging? En hoe ga ik dat dan uitdrukken? Met kleur? Met licht/donker? Met structuur/vaag?
Zelf ben ik ook niet tevreden. Ik wilde de oude verf op mijn palet opmaken. En ik merk nu dat de kleuren te flets worden, omdat je niet de pure kracht uit de tube kunt gebruiken. Bovendien stond ik midden in het landschap onder de brandende zon! Mijn parasol waaide steeds weg.
Na de middag ben ik de schaduw ingegaan, op de binnenplaats eens rondgekeken.


Onder een afdak stonden wat tractoren. Of ze nog gebruikt worden door de boer (80-plus) betwijfel ik. Ik merk dat ik ook met tekenen nog steeds goed moet kijken.


Dit was een voorbeeld hoe ik de hoeve van voren had kunnen schilderen. De nadruk ligt hier op de weg die door de poort naar de binnenplaats leidt. Doordat er auto's staan wordt het geen Anton Pieckplaatje. De juf is daar allergisch voor, en dat kan ik aan de ene kant wel begrijpen. Aan de andere kant ben ik verzot op details. Misschien dat de juf daarom zei dat ik morgen maar eens olieverf moet gebruiken. Ik zal eens in de kelder kijken wat ik nog heb.


Deze viltstiftekening had ik meteen gemaakt toen ik voor het eerst op de binnenplaats aankwam.

Had ik al verteld dat de hoeve uit 1663 stamt? En dat er een paar jaar geleden nog een kasteel in de buurt stond? En dat ik gewoon het bos als toilet gebruikt heb?


Geen opmerkingen: