zondag, februari 14, 2010

373-houtsnede2

Na het sneeuwverven was er ook nog tijd om een houtsnede te ontwerpen. Mijn schildermaatje heeft even model gezeten, zodat ik de handen goed op papier kon krijgen. Het ontwerp is 20 bij 25 cm. Dan moest het ontwerp in spiegelbeeld overgebracht worden op de mdf-plaat. Het origineel had ik achterop de mdfplaat getekend. Niet zo slim, dus heb ik het maar overgetrokken op aquarelpapier en met de viltstiften van de kleinkinderen ingekleurd. Dit zijn niet de werkelijke kleuren, maar het geeft een goede leidraad.
De vorm van de mond heb ik terug laten komen in het tafelkleed. Ook heb ik geprobeerd om een kleur drie keer terug te laten komen in verschillende vormen en groottes.


Daarna heb ik met net nieuw aangeschafte Pfeil-houtgutsen alles wat wit moet blijven weggehaald. MDF verpulvert wel een beetje. Linosnede is gemakkelijker om mee te werken. Maar de gutsen gaan als een trein. Ik loop dus nu ook met een pleister rond. Ze zijn heel scherp. Voordat er verf op komt moet de plaat met een soort olie ingesmeerd worden. Dan trekt de verf er niet zo in.

Nadat ik de hele plaat met een roze hoogdrukinkt heb ingerold, kon ik gaan drukken.
Ieder maakte een proefafdruk en twee echte afdrukken op mooi papier. Na elke druk moest je weer opnieuw de kleur rollen.
Het lijkt al heel wat, maar ik moet nog met geel, rood, blauw, bruin en zwart erover. Dat keer drie en dan nog tussendoor weghalen wat niet meer van kleur mag veranderen.

Hier zie je een detail van het weghalen van alles wat roze moet blijven. Dat was heel precies werk, omdat ik de zwarte lijnen bij de handen wil behouden. Eén wenkbrauw zit los en één neusvleugeltje is verdwenen. Ben benieuwd wat voor effect er over blijft.
Volgende week hebben we vrij, dus over twee weken pas kan ik verder. En dan moet het in een keer af..

Geen opmerkingen: