vrijdag, februari 19, 2010

374-snowdyeing2

Begin deze week heb ik de laatste sneeuw gebruikt om een experiment met verf te doen. In de kelder had ik nog oude potjes zijdeverf staan. Na goed roeren en mengen heb ik ze gebruikt op verschillende lapjes katoen en zijde. Een hele emmer sneeuw ging mee de badkamer in. Bakjes en emmertjes met schone stof en sneeuw gevuld. Daarna heb ik de potjes leeggekiept over de sneeuw. 's Ochtends vroeg was alle sneeuw gesmolten. Ik hield eigenlijk nog veel verf over in de bakjes. De stof heb ik een beetje uitgewrongen, want het moest drogen. Misschien dat daardoor teveel verf is weggevloeid, ik weet het niet.
Het resultaat is een beetje flets. Alleen de kleur cyclaam deed het goed op een lap. Op de dikkere katoen had de verf ook niet zo goed gepakt. Behalve de bruine lap is de rest wel te gebruiken als achtergrondstof. De zijden lappen zijn prachtig geworden. Zacht lila en zacht blauw. De mislukte lappen gaan gewoon mee in een volgend verftraject dat ik in gedachten heb.
Op de tweede foto zie je links de Prociongeverfde lap, in het midden de met zijdeverf behandelde stof en rechts een zijden lap.

Geen opmerkingen: