zondag, oktober 31, 2010

435-drukwerk

 Al een paar woensdagavonden ben ik bij Kumulus bezig aan een hernieuwde kennismaking met houtsnedes. Docent is Leon Janssen, die begin dit jaar mijn enthousiasme voor houtsnedes heeft aangewakkerd.
Omdat ik tijdens de les alleen maar een foto van mezelf bij me had ben ik maar een zelfportret gaan maken. Het gaat nog moeizaam; moet er weer helemaal in komen.
Hierboven is de eerste afdruk van het plankje hieronder. De viltstift heeft afgegeven maar geeft daardoor een zachte, dromerige afdruk. De docent vond het mooi, moest er een bewaren. De andere drie afdrukken worden in een volgende fase bedrukt met andere kleuren. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Lijkt wel alsof ik hier scheel kijk.
Omdat ik toch nog iets voor mezelf wilde doen heb ik stempels gemaakt van een dik kunststof. Die kun je kant en klaar kopen. Ik wilde oefenen met het effect van schaduwstrepen.

 Hier heb ik ook een irisdruk toegepast, dat is een kleurverloop, van geel naar oranje.
Ik had nog geen witte wateroplosbare drukinkt, en moest het doen met de geel, rood en blauw die ik in huis had.

Ik heb hier drie stempels gebruikt. Eén met ronde 'wimpers' (linksboven), één met een rechte (middelste bovenste rij) en één met een soort drie, zie rechtsonder..
De middelste in de rechterkolom is ook interessant. Twee ronde over elkaar. Ik kan nog heel veel mogelijkheden uitproberen...

Geen opmerkingen: