donderdag, maart 03, 2011

464-sneeuw-op-papier


Dinsdag ben ik weer op aquarelles gegaan bij Gerda Mentens in Zonhoven (B).
Gewoon een maandje lang van 10 tot 17 uur bezig zijn met ontwerpen, interpreteren, verf en water. Alsof ik weer thuiskom. Ik merk dat ik nog steeds dezelfde worsteling heb. Hoe krijg ik genoeg verf in mijn kwasten? Het mengen van de kleuren gaat wel goed, maar hoe krijg ik het fatsoenlijk op papier? Het blijft experimenteren...
Omdat deze groep vorig jaar al wensen had geopperd kon ik alleen maar instemmen met de gekozen onderwerpen. De eerste les ging over sneeuw.
Steekwoorden zijn: geel, violet, grijzen gemaakt van een koel blauw(cobalt) en een warm rood (cadmium red). Drie toonwaarden, licht, middel en donker. Groot contrast, zachte achtergrond en de bomen echt heel donker. Sneeuw kun je op het gebruikte Bockingford papier met een synthetische kwast maken door verf op te nemen.
Van de vijf oefeningen moesten we er een uitkiezen om op een groot vel uit te werken.
De juf heeft wel wat verbeteringen aangebracht.
Voorlopig heb ik genoeg sneeuw gezien.

Geen opmerkingen: