donderdag, juli 04, 2013

722-Java19-Surabaya

722-Java19-Surabaya
(foto uploaden lukt niet)
Surabaya is de stad waar veel familie van mijn vader vandaan komt. De Breton van Grolls, neven Coors. Ik heb een oude plattegrond bestudeerd maar ik heb niet het adres van mijn tante Eef kunnen terugvinden toen zij daar als jong meisje had gewoond. Het adres stond op een kaart, die ik bij haar naaispullen had gevonden. Als voorbereiding had ik ook het reisverhaal van mijn vader gelezen, toen hij met mijn drie broers in 1999 voor het eerst terug was gegaan naar zijn geboorteland. (http://home.planet.nl/~coors001/charles_coors/ ). Ik denk dat als hij nu terugkomt op dezelfde plekken in Surabaya hij ook zal schrikken van de drukte en de (lucht)vervuiling. Het doet mij verlangen naar frisse zeelucht. Maar goed, we maken er maar het beste van. Van de hotelreceptie hebben we een plattegrond gekregen met een beschrijving van de bekendste toeristenattracties. Vandaag gaan we daar een keus uit maken. Hoewel we 7-hoog zitten en midden in de oude stad, word ik wakker van hanengekraai, en ook eerder de moskeegebeden. Het uur tijdsverschil zit nog in mijn lijf en geeft me tijd om mijn dagboekje bij te houden.
S. kan lekker slapen en zonder ontbijt vertrekken we lopend naar het House of (HoS). Daarbij komen we onbedoeld in straatjes, die we als toerist in geen enkele gids vinden. Het HoS is een sigarettenmuseum met een gedeelte nog steeds in productie. Er zitten 3900 vrouwen die met de hand sigaretten rollen, 325 per uur (per persoon). Ongelooflijk, het lijken net machines. Eigenlijk mocht ik geen foto's maken. Ik kon het niet laten. 
In het café hebben we onze brunch genomen. Daarna gingen we naar het hotel om een taxi te nemen naar het Tunjungan winkelcentrum waar we de middag doorgebracht hebben. De taartjes die ze er hebben lijken zoeter dan ze zijn. Vroeg naar bed want morgen moeten we heel vroeg de trein hebben naar Madiun. De koffer wordt steeds voller. Ik heb weer lekkere thee gekocht.



Geen opmerkingen: