woensdag, oktober 30, 2013

773-FOOD


Zo begint de zoektocht naar een geschikt onderwerp om te schilderen. Bij Kumulus is het onderwerp dit schooljaar : FOOD. In al zijn betekenissen. want is eten in deze tijd niet erg beladen? Voor en tegenstanders van vlees laten zich horen, je mag geen koolhydraten eten, vet mag wel, een groene smoothie is een must. Je wordt er gek van.
Voor mij is al gauw duidelijk dat ik de familietraditie om Indisch te eten bij feesten en begrafenissen in beeld wil brengen. Maar hoe doe ik dat? Foto's van zo'n feestmaal heb ik wel, maar ze zijn niet geschikt omdat ik het eten centraal wil stellen en niet de mensen eromheen. Die zijn voor mij het allerbelangrijkste, maar voor dit onderwerp wil ik echt alleen dat geurige eten laten zien.
Toevallig heb ik nog een spekkoek in de vriezer. Ik sla aan het experimenteren op de eettafel, omdat het licht er van twee kanten komt. Elk onderdeel heeft een verhaal.
- de geweven doek op de achtergrond is van mijn overgrootmoeder, oma Moes geweest.
- de batik kwam uit de erfenis van mijn moeder, ik vermoed dat hij ook uit vaders familie is
- de theecosy is van mijn oma Nonnon geweest, die heb ik geërfd (ben een theefanaat)
- het fotootje is een gevouwen dierbare herinnering van oma Nonnon aan mijn opa Louis
- het blauwe schaaltje heeft nog een zusje en schijnt echt oud chinees antiek te zijn. Ook uit de erfenis van mijn oma N.
- De spekkoek is door mijn vader gebakken en ligt op een
- bordje van moderne chinese makelij, met een visje erop
- Onder dit bordje ligt een bladzijde uit het kookboek van oma Moes, met aantekeningen in het rood door haar dochter, tante Eef. Het recept is van een spekkoek en bevat alleen de ingrediënten. 





Hier kun je het antieke bordje beter zien, en ook het recept.

Omdat ik nog twee oude fotoboeken van mijn oma (gemaakt rond 1930) heb, heb ik die erbij gelegd, Het bordje met de vis heb ik vervangen door een schoteltje uit de erfenis van mijn oma N. Daardoor komt de spekkoek beter tot zijn recht. Het antieke bordje heb ik opgehangen. Het is allemaal een beetje gekunsteld, maar dat zijn ook de oude stillevens uit de Gouden eeuw, die vol symbolen zitten. 

En toen kwam er ook nog een krokodillen poederdoos van mijn overgrootmoeder bij (rond doosje aan de linkerkant), en een roosje voor het portret van mijn opa. Het roosje is niet zo goed te zien, maar op andere foto's wel. De doek rechts is ook een oud weefsel, waarschijnlijk uit de erfenis van vaders familie, maar zat bij de spullen van mijn moeder. Zij wist wat mooi was.
De geur van de spekkoek is zo overweldigend lekker dat de kleindochters er steeds naar reiken en het op willen eten. Ik offer een ander stukje spekkoek uit de vriezer op, en ik vrees dat ook mijn 'voorbeeld' binnenkort wordt opgegeten. Inmiddels heb ik de spekkoek gesneden, dat leek me een logischer beeld.


Het gekke is, dat het eigenlijk hierom draait. Gewoon een schaaltje dungesneden(!) spekkoek, met voorwerpen uit een andere tijd, die voortleven in deze tijd.
 
Dit vond ik ook een mooi beeld.

Maar nu? Welk beeld ga ik schilderen?

 

1 opmerking:

Michel zei

Foto 2, 4 of 5 wil ik in de keuken hebben! Leuk dat verhaal erachter, zou ik op de achterkant erbij schrijven, of verwerken in de foto.