zondag, februari 01, 2015

1040-focus



Zaterdag was het de 46e keer Worldwide SketchCrawl, Onder andere georganiseerd in Amsterdam, Groningen en Brussel. Natuurlijk had ik wel zin om te gaan, maar om nu vier uur in de trein te zitten met dat mooie weer (lees: zon), daar had ik geen zin in.
Daarom ben ik maar naar het mooie Roermond gefietst, om op de St. Jacobsbrug te gaan tekenen. Het viel me een beetje tegen, ik had gedacht dat de Maria Theresiabrug beter te zien was geweest. Via dit bruggetje kwam je vroeger in de Voorstad terecht. Zo reed ik op de motor in 1977 elk weekend naar de jongens Brouns vanuit Nijmegen.
Omdat ik de wind en de zon in de rug had, en ik mijn vingerloze handschoenen aan had, was ik goed beschermd tegen de kou. Met een Pitt S pen heb ik de contouren getekend. De kleur heb ik er 's avonds aan toe gevoegd. 
De opdracht binnen SketchBookSkool ging toevallig ook over het stadse leven. Daar ging het over 'finding focus'. Die fladderde bij mij van de St. Christoffelkathedraal, naar hotel Dux met zijn vlag voor de jarige prinses Beatrix en weer terug. Geen focus dus, totdat...
Ik zag iets turquoise-blauw onder de brug door vliegen om een paar tellen later in de verte te verdwijnen, scherend over het water, linksom de bocht van de Roer te nemen.
Het was een ijsvogel, ik herkende zijn roep. Maar wat een prachtige kleur, beschenen door de zon had dat vogeltje! Schitterend. Mijn focus was gered.

Geen opmerkingen: