zondag, maart 08, 2015

1066-Rembrandt-2


Afgelopen dinsdag ging ik naar de tentoonstelling de Late rembrandt in het Rijksmuseum. Sinds de verbouwing was ik er niet meer geweest, en ik wilde ook voor het gebouw gaan.
Omdat je moet reserveren had ik de tijd van 13-15 gekozen. Dan moet je binnen zijn.
Het was er zo druk dat ik nog net een locker kon bemachtigen waar ik mijn grote tas (verplicht) en mijn jas in kon stoppen. Hoefde ik niet een uur in de rij te staan. 
Ik wilde eigenlijk in de bibliotheek gaan tekenen, maar er stonden overal bordjes : geen pen en potlood gebruiken, en foto's mocht je ook al niet maken. Ik heb er maar even gezeten, er zaten verschillende mensen met hun neus in de boeken.
Om 2 uur was ik binnen. Rembrandts zelfportretten zijn geweldig, en ook De Badende Vrouw was betoverend. In de zaal met het Joodse bruidje was het erg druk, eigenlijk te druk voor mij. Omdat ik zijn etsen al gezien had in Weert, kon ik die wat sneller doen. De verhalen die erbij stonden waren wel interessant. Toen ik eenmaal weer rond was ben ik weer naar de eerste zaal gelopen om kijkende mensen te tekenen. Helaas was het net 15:00 geworden en kwam er een hele stoet publiek binnen. Weer terug in het licht heb ik de rechtertekening gemaakt. De mevrouw achter de balie vertrok weer snel om achter de kassa te zitten, ik heb haar niet kunnen afmaken/ of verzinnen.
Buiten in de zon heb ik nog 'I amsterdam' getekend en een beetje van het Rijksmuseum.

Geen opmerkingen: