maandag, juli 09, 2018

1910-inktense-experiment

Experiment met Derwent Inktense potlood. Hier zit inkt in!
Eerst had ik de stof nat gemaakt en getekend. Dat ging heerlijk soepel, het potlood glijdt over de stof
Tijdens het opdrogen ‘lekt’ de lijn naar de omgeving.

Volgende experiment was tekenen op een droge (schone) stof.
Dat was minder gemakkelijk tekenen. Ik moest de stof echt vasthouden.
Het beertje heb ik ingekleurd met het potlood. Met een nat penseel heb ik de inkt verspreid. Fijn dat het niet gaat ‘bloeden’.
Bij het paarse vierkant zie je nog een beetje het verschil van de inktense zonder en met water.
In de groene tekst heb ik een druppel laten ‘vallen’ en laten opdrogen.

Ook nog even de watervastheid getest. Binnen 24 uur is het ondanks het strijken nog niet watervast. Een test met een kwastje laat dat in het bovenste plaatje zien.
Verder nog geprobeerd om met een sjabloon te werken. De ‘P’ staat er luid en duidelijk.
Het blauwe vogeltje is met een eigen stempel gemaakt. De stempel gekleurd met natte potlood gaf een half resultaat. Ik heb de stof toen nat gemaakt en er vervolgens de gekleurde stempel erop gedrukt.
De kop werd veel te donker, maar met wat extra water toegevoegd kwamen de lijnen als bij toverslag tevoorschijn. Een test met als resultaat het roodbruine winterkoninkje is gemaakt met droog potlood op de stempel op een natte ondergrond. Het werd één grote vlek. Heb er maar een lijntje langs geteken.
Ook het blauwe vogeltje is het resultaat van een mislukte -nog natte - afdruk met roodbruin.
Heb er met blauw overgetekend.
Mengen is me niet gelukt. Een ander keertje proberen?
Het goede nieuws is dat na 24 uur drogen (en strijken) de inkt watervast is. 
Ik heb een beetje ruwe katoen gebruikt. Als daar water op viel, dan werd het niet direct opgezogen. Ook daar ruik ik nog een experiment met verschillende stoffen!

Geen opmerkingen: