zondag, augustus 12, 2018

1940-oorlogsdagboek

#ikherdenk 
Deze foto komt uit een dagboek van een oom van mijn moeder. Hij is gestorven in een Japans werkkamp bij de Birma-spoorlijn in 1944. Van het bestaan van dit dagboek weet ik pas een paar dagen. Hij verhaalt erin van de verschrikkingen van het kamp, zijn ziekteperiodes, zijn verlangen naar zijn vrouw en naar vrede en dat het allemaal voorbij is. Helaas heeft hij het niet overleefd. Hij was de broer van mijn opa aan moederskant en was getrouwd met de zus van mijn oma aan moederskant. Kun je het nog volgen? Twee broers Burer zijn getrouwd met twee zussen Soute. Mijn moeder is het babietje op de foto, dit zal in 1935 zijn). Mijn opa Piet rookt een sigaretje en mijn oma Ger zit rechts.

Vrouw op de voorgrond is mijn oma Ger. Haar zus, tante El, zit op de achtergrond, die heb ik ook nog gekend. Weet niet of de man daarnaast haar man, de betreffende oom is.

Omdat ik bezig ben met het digitaal maken van een dagboek uit Nederlands-Indië en daarin lees over de verschrikkingen in de vrouwenkampen, vind ik het juist heel bijzonder dat ook wij zo'n dagboek in de familie hebben. Ik ben bijna klaar met het overtikken van de namen van de 175 gestorven kampbewoners! Voordat de herdenking van 15 augustus plaatsvindt in Den Haag, wil ik dat gedaan hebben. Dan kan ik zeggen dat ik deze overledenen herdenk en mijn achteroom ook.

1 opmerking:

Patty zei

Mooi Patries... X