vrijdag, juni 29, 2018

1902-Adopteer-een-dagboek

Donderdag was ik in Amsterdam bij het NIOD, Nederlands instituut voor oorlogsdocumentatie. Via Facebook heb ik me opgegeven als vrijwilliger om een handgeschreven dagboek te transcriberen. Dat is in gewoon Nederlands: letterlijk uittikken in een programma via internet.
Aan de Herengracht ligt dit prachtige pand. Wat moet dat een genot zijn om daar te kunnen werken!
We kregen uitleg en kregen dan de tijd om een dagboek te kiezen. Van tevoren had ik bedacht dat ik een vrouwelijke schrijver wilde hebben. De meeste dagboeken waren uit Nederland, maar er waren ook een tiental uit Nederlands-Indië. Keus genoeg, helaas geen die in de buurt lag van waar mijn ouders zijn geboren. Ik heb er eentje gekozen waar ook gedichten in zitten. Ben benieuwd, want helaas was ‘mijn’ dagboek nog niet beschikbaar, waarschijnlijk maandag pas.

Geen opmerkingen: