maandag, juli 20, 2009

308-naakten1





Ze zijn een beetje flauw, deze tekeningen met een paars pastelpotlood. De kop is eraf. De cursus in Aachen is begonnen, zie Sommeracademie op www.bleiberger.de . Het eerste model is een man, en we hebben vandaag verschillende standen mogen tekenen.
Het was vermoeiend. De gordijnen gingen dicht, en het was warm, omdat hij uiteraard in zijn blootje zat. Niet alle tekeningen zijn gelukt. Soms lukte het me niet om de essentie te pakken. Ik had ook verkeerd papier bij me. Lekker duur aquarelpapier, kleine stukjes die over gebleven zijn van de vorige cursus. Morgen neem ik voldoende tekenpapier mee. Ben benieuwd of ik nog aan aquarelleren toe kom. We zijn met zijn tienen, een man en de rest zijn vrouwen. Onze leraar Michael Saran is al 71 jaar, en heeft een degelijke klassieke opleiding in Dresden gehad. Hij loopt van de ene cursist naar de andere, stimuleert maar zegt ook gewoon dat een hoofd of een been er wel heel raar uitziet. Ondertussen draait hij jazz en neuriet hij af en toe mee. Hij lijkt wel op mijn vader als hij dat laatste doet. Ben benieuwd wat me morgen gaan doen. Ik heb met pastelpotlood, siberisch krijt en viltstift gewerkt op aquarel- en tekenpapier.

Geen opmerkingen: