donderdag, juli 09, 2009

305-Lier2

Onze laatste dag in Lier. Eerst een demo van Alvaro in een straatje met auto's en mensen met paraplu's. En helaas ook regen. Hij wordt bijgestaan door schildercollega's met paraplu's. Bijna iedereen gaat binnen schilderen, bang voor de regen. Met collega R., die ik vorig jaar ook op een cursus ontmoet heb lopen we het stadje in. We installeren ons op de overdekte trappen van de Vleeshal. Drie buien later hebben we in een uurtje zwoegen, werk gemaakt waar we beiden niet tevreden over zijn. R. heeft een hoekje van de Grote Markt geschilderd. En ik heb een straatje achter het stadhuis met verkeer en mensjes proberen te maken. Ook nu achteraf zie ik wat ik nog misschienkan verbeteren. Meer contrasten in toonwaarden en wat meer contrasten in warm en koude kleuren.
Omdat ik nog moet wachten op het droog worden maak ik een klein tekeningetje met mensfiguren. Eerst een "blob", liefst een paar naast elkaar, verbonden. Dan een oranje koppetje. en met een droge kwast (op ruw Saunders papier) wat impressionistische benen. Als laatste zou je nog met witte chinese waterverf highlights op de hoofden en de schouders accenten kunnen leggen. Moet nog veel oefenen.

1 opmerking:

Collega R. uit Brugge zei

Hi Patricia,

Mooie blog.Ik heb mij best geamuseerd daar op de trappen van de Vleeshallen in Lier. De regen die voortdurend kwam spelbreken en ambeteren, maar ik denk toch dat we ons een uurtje rasechte schilders waanden. Als we dan nog eens de enige dappere buitenschilders bleken te zijn...pluim voor onszelf. Nu ik eens rustig het resultaat van je werk kan bekijken...helemaal niet slecht dat straatje, misschien nog wat meer contrast, maar fijn gekozen. Het komt wel.
Een rijke ervaring deze workshop.'k Had toch het gevoel dat ik met Alvaro eens een hele 'echte' aan het werk gezien heb. Met kleine en grote kantjes erbij. Small paper, big brushes. Weer veel bijgeleerd.
Ik hoop dat je een prachtig schilderjaar tegemoetgaat en ongetwijfeld tot de volgende workshop ergens te lande. Als je een interessante tip hebt laat het me gerust weten. Er zijn er blijkbaar heel wat in Nederland en ik ken er niets van, dus...

Je collega R. uit Brugge