maandag, juni 22, 2026

3703-USK-foto

Uploaded Image

Ja, ik sta ertussen! In het midden voor een grote meneer in een mintkleurig t-shirt. We staan hier in de tuin van het Paleis Noordeinde. Aan het eind van een mooie dag. Vandaag hebben we nog samen de goot schoongemaakt (manlief op de ladder en ik sjouwen) en ik heb nog takken kleingemaakt. Weer een warme dag!

zondag, juni 21, 2026

3702-USK-DenHaag

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Uploaded Image

Gisteren was de National Sketch Day van de urban sketchers van Nederland. In Den Haag en Scheveningen. Gelukkig mocht ik meerijden met vrienden uit Bonn. Wat een luxe!! Ik had een boekje gemaakt en het is me gelukt om alle blaadjes te vullen. De buitenkant was een cyanotype-afdruk. Het was een heerlijke dag, rustig tekenen, wat drinken en eten, praten met collega’s. De tijd vloog voorbij. 

woensdag, juni 17, 2026

3701-boom-struik

Uploaded Image
Op de terugweg van fietsen naar Brüggen, nog snel wat bloemetjes geplukt van de Linde. Wat ruiken ze toch lekker!

Uploaded Image

Manlief komt al fietsend tegen de te laag hangende tak aan van het krentenboompje (amelanchier). Hoewel het een struik is, heb ik hem tóch getekend in mijn bomenboek. Wist trouwens niet dat de struik in West-Europa invasief is. 

dinsdag, juni 16, 2026

3700-tuinwerk

Uploaded Image

Uploaded Image

Beide tekeningen zijn van een kersenboom. De bovenste is van de Rode Kerspruim, Prunus Nigra en de onderste is van de Zoete Kers, Prunus avium.
De rode staat in achter en voortuin. In de achtertuin heeft een paddenstoel/schimmel zich al in diverse takken genesteld. Door snoeiwerk is een grote tak afgebroken. Aan mij de taak om de boel kleiner te zagen. De onderste kers staat in de openbare ruimte, op een weitje in de buurt. Ik heb er al lekkere kersen van geplukt. De volgende keer moet ik een krukje meenemen. 

Uploaded Image

En manlief moest vanuit het slaapkamerraam wat overhangende takken van de zomereik afzagen. Niet te doen eigenlijk. Toen we zoonlief vroegen nóg een tak af te zagen, gebeurde dat, maar mét een probleem; hij kreeg de tak op zijn hoofd en hand. Oei. Hij kan het nog navertellen. 

zondag, juni 14, 2026

3699-inhaalwerk

Uploaded Image

Uploaded Image

Wat een gek weekend! Vol plannen, maar het werd anders dan ik had gepland. Heb de zaterdag de hele dag in de tuin gewerkt, gras maaien met de bosmaaier, takken zagen en klein maken voor in de vuilnisbak. Ondertussen de was ophangen buiten, manlief helpen met het schoonmaken van het dak (veel teveel mos), beetje fietsen en boodschappen doen. En dan net voordat je gaat slapen nog snel wat tekenen in het Bomenboek.

vrijdag, juni 12, 2026

3698-pop

Uploaded Image
Op kantoor stond nog een mannenlijf. Uit een ver verleden. Met kleindochter hebben we hem aangekleed, een hoofd gegeven en een das omgedaan. Hij heet Jan Isabella, zegt ze. 

Uploaded Image
Maar ik had een stout plan, ik wilde een paspop maken op mijn maten. Dus samen op zoek naar een geschikte bh en een broekje. Oei, de boel opvullen met watten is confronterend. Maar de maten moeten kloppen, ongeveer hoor. Het klopt wel zegt Kleindochter, ik heb van die flubberdingen aan de zijkant. Oeps.

Uploaded Image

Als ze een hemdje aan heeft en een doekje op haar hoofd heeft gekregen,  is ze Janine Isabella geworden. Kleindochter is trots. Nu nog een stok vinden waar de pop op kan staan. Want ze moet meteen aan de slag als paspop. Wordt vervolgd.

woensdag, juni 10, 2026

3697-tussendoor

Uploaded Image

Eerlijk waar, ik wilde dit nog niet maken, maar iets in mij deed het tóch gebeuren. Mijn huis ligt nu vol met denim pluisjes en draadjes, maar ik dacht: snel, snel wat proberen. En omdat alle werktools op mijn tafel liggen kon ik er zo aan beginnen. Rechtsonder zie je rechts de voorkant van het tasje, en links de binnenkant van de achterkant. Rechtsboven liggen de twee lagen op elkaar, de achterkant is er als een flap overheen gevouwen. Links zie je een restje van een spijkerbroek als draagband. Nu nog afmaken.

maandag, juni 08, 2026

3696-upcycle

Uploaded Image

Ja, dit zijn de resten van oude spijkerbroeken van dochterlief (die van Nijmegen). Heb de boel gewassen en alles hangt te drogen. Helaas zit de wasmachine nu vol met blauwe draadjes en ook de tuin is er mee bezaaid. 

Uploaded Image
Vanochtend probeerde het jongste kleinkind de Stabilo-krijtjes uit op het raam en verraste me op een kerstliedje, terwijl ze een hartje tekende. 
Heb net het meer dan 400 pagina’s tellende boek over Voeding uit. Nu nog de conclusies voor mezelf op een rijtje zetten. De voedingsindustrie moet in ieder geval gezonder eten maken. Links een voorbeeld van mijn normale lunch, Jammie -jammie hoor.

zaterdag, juni 06, 2026

3695-extra

Uploaded Image

Zomaar een extra dagje vrij. Ik wilde nog een keuzedag opmaken. Helaas kon ik niet richting bijvoorbeeld Rotterdam, omdat het treinstation Eindhoven er in het weekend uit lag. Dus daarom maar naar Maastricht. Even langs Pipoos (kunstenaarsbenodigdheden), langs bakker Paulissen voor een grenache-taartje, naar Lush voor mijn shampoo en een museum? Inderdaad bij Pipoos bleef van alles aan me hangen, bij de bakker hadden ze alleen maar één klein gebakje, ook goed. Bij Lush hadden ze mijn zeezoutshampoo, en het museum werd het Museum aan het Vrijthof, met foto’s van de fotografe Ellen von Unwerth, die Claudia Schiffer veel gefotografeerd heeft. Was weer op tijd thuis en heb het gebakje met mijn lief gedeeld. Verrukkelijk! Op de foto zie je links mijn koude omelet met groente, cottage cheese en lijnzaad. Heel gezond. De duif kreeg niets hoor.

donderdag, juni 04, 2026

3694-Mauritshuis

Uploaded Image

Uploaded Image

Met vriendin en haar zus naar het Mauritshuis geweest. Naar de tentoonstelling Birds. Kon ik ook even naar het Puttertje kijken van Johan Fabricius. Er was ook een tentoonstelling van Stephan Vanfleteren, een fotograaf die in bijna elke ruimte een werk mocht hangen. Linksonder, tweede collage zijn foto’s van drie dekens door vluchtelingen meegenomen. Ook op de tweede fotocollage een stoffen Grote gier (Condor), schitterend gemaakt van restjes stof door Tamara Kostianovski. Rechtsonder en linksboven op de eerste fotocollage staat een jurk van Iris van Herpen. Bij de eerste fotocollage: de grote opblaasobjecten horen bij een tentoonstelling buiten Blow-Up. Het textiel rechtsonder (eerste fotocollage) is een deel van een dertig meter lang wandkleed over slavernij. Heel mooi weergegeven, zie Dvons.nl.

De terugweg met onze keuzedagen was weer avontuurlijk te noemen. Vertragingen, omleidingen, maar we zijn weer veilig thuis gekomen.

woensdag, juni 03, 2026

3693-cyanotype2

Uploaded Image

Uploaded Image

O, was vergeten er nog tekst bij te zetten.
Niet alle veertjes geven een mooie cyanotype afdruk. Bij de tweede foto: tweede van links: is een stukje perkament, dat heel zacht werd na het spoelen en wassen. Nu is het weer keihard. Rechts zijn vier dubbele papieren. Die waren bedoeld als katernen voor een boek. Zover is het niet gekomen. Ik had dus nog pagina’s over. Wat ik er nu mee doe weet ik niet.
Gisteren heb ik mijn chemicaliën opgemaakt. Dit weekend maar eens nieuwe maken voor mijn project. Wel heb ik stof getest voor het project. Test is gelukt, de lapjes drogen nu.


dinsdag, juni 02, 2026

3692-cyanotype1

Uploaded Image

Uploaded Image

Gisteren kon het nog. Cyanotype in de zon! Heb wat kaarten gemaakt met veertjes, kamperfoeliebloemen en een LEGO-poppetje. Helaas was het experiment op (meubel)leer mislukt. Ik kon alles na drogen gewoon afwassen. Hmmm, de chemicaliën dringen niet door de beschermlaag heen denk ik. Dus óf de beschermlaag wegschuren óf een onbewerkt stuk leer gebruiken?

Ben nog niet klaar met experimenteren.

maandag, juni 01, 2026

3691-Keramiek-resultaat

Uploaded Image

Uploaded Image

Daar zijn ze dan, de resultaten van mijn 70-jaarverjaardagsfeestje! Ziehier, een indigoblauwe vaas , een bakje voor de badkamer, met een wel erg rood binnenkantje en mijn Spekkoek-knop. A la Koos Buster (Google maar eens). Helaas werkt de knop (nog) niet. Als je er op drukt, komt er een mens met een stukje spekkoek. Hahaha. 😜