zaterdag, april 19, 2008

174-Schiele





Vandaag heb ik een hele dag bij Lieve Cornette van www.schilder-achtig.nl een workshop gehad met contourtekenen á la Egon Schiele. Eigenlijk gaat het tegen mijn principes in om iemand te kopiëren, maar het kan geen kwaad om je te verdiepen in de oude meesters. Nou ja, oud, begin twintigste eeuw.. We (groep van 12) begonnen met "blind tekenen". Daarbij kijk je, al tekenend, niet op je werk. Elke drie minuten veranderde het vrouwelijke model van houding. En daar zaten best moeilijke (voor háár én voor ons) houdingen tussen. Soms haalde ik het om het model "af" te krijgen, maar meestal niet. Na de eerste pauze mochten we al stiekem kijken tijdens het tekenen-in-een-lijn. Na de grote pauze gingen we ook kleur toevoegen, of zwart of wit langs een contour. Ik heb met een tekenpen van Pentel Tradio getekend, met siberisch krijt en ook met een non-permanent stift van Staedtler. Daarbij tekende ik in een dummy, op wit tekenpapier, op kraftpapier en op aquarelpapier. Kleur heb ik met aquarelverf toegevoegd, waarbij de tekenpen soms wat uitvloeide. De juf vond de combinatie heel verrassend en mooi uitgevoerd. Ze vond het een goed resultaat voor iemand die nog nooit naaktmodel getekend had. Ha, zulke opmerkingen koester ik...

1 opmerking:

heidi zei

heel verrassend. Ziet er goed uit.
Heidi