dinsdag, oktober 24, 2006

003-gum

Met mijn oude liefde, de tekenpen van Rotring, heb ik een paar tekeningen gemaakt.
De eerste was getekend over potloodlijnen in een stijl met dunne lijntjes en puntjes in de schaduw.
De tweede was een snelle schets naar een foto. Het ging bijna goed, maar op het laatst was het oog van het kind een zwarte vlek. Witte aquarelverf erover hielp niet, toch maar eens experimenteren met witte gouache of met wegschrapen met een mesje. Rembrandt gebruikte in zijn tekeningen ook wel eens witte verf als correctie.
De laatste is nog niet af. De potloodschets staat er. Het heeft even geduurd, en er is veel gegumd. Ook heb ik de foto en de tekening ondersteboven gehouden om de verhoudingen goed te zien. Nu nog beslissen welke stijl ik ga aanhouden. De tekeningen worden illustraties bij zelfgeschreven kindergedichten. Ik wil iets met weinig kleur en veel wit en af en toe eens zwart.
De stijl van de tekeningen van Rembrandt die nu in het Louvre hangen, vind ik ook erg mooi. Ze zijn gemaakt met bruine en zwarte inkt. Kon ik maar zo tekenen (zucht).

Geen opmerkingen: