zondag, juni 29, 2008

199-chlorofyl





Van een vriendin hoorde ik dat er een manier was om varens op stof te krijgen door te hameren.
Vandaag was ik in een bui om dit eens uit te proberen.
Werkwijze:
  • leg blad op een stuk stof. Ik heb het blaadje tussen twee lagen stof gelegd. Eén keer hameren en dan twee afbeeldingen krijgen!
  • Laat de hamer het werk doen. Extra kracht geven deed mijn hamer juist dansen, en had niet het juiste effect. Ik wist trouwens niet dat mijn hamer niet mooi recht was op de timmerkant.
  • Als je het hele blaadje gedaan hebt, trek je de lagen van elkaar.
  • Als je goed kijkt zie je de textuur van de stof in het getimmerde blaadje. Het voorbeeld is van de blaasjesstruik, net zoals de laatste foto.
  • Verwijder eventueel nog plantaardige resten. Wacht eventueel tot alles droog is.
  • Strijk om te fixeren.

Ik heb meteen geëxperimenteerd met andere blaadjes en met bloemetjes.

Wat niet lukt:

  • harder donkergroen blad zoals klimop
  • droog blad zoals bamboe

Wat wel lukt:

  • viooltjes met blad
  • zacht, nieuw blad
  • rood blad van een acer geeft ook rood "af"
  • roze lavatera wordt paars
  • kamperfoelie
  • lavendel (en dat ruikt ook nog lekker), hoewel de bloemetjes niet paars afgeven
  • rozenblaadjes (ook dit ruikt lekker), gebruik dan wel mooie bloemen, als er een verdord bloemblaadje tussen zit, dan kan dit niet meer "afgeven".

En nu verder? Lekker versieren met de naaimachine, of aquarelleren met verf en daarna quilten? Wordt vervolgd..

Geen opmerkingen: