donderdag, juli 03, 2008

203-vierdaagse-3




Vandaag is het klimaat niet betrouwbaar. En hoewel het maar even geregend heeft, ben ik blij dat ik binnen kan werken. Alleen het buitenlicht mis ik een beetje. Ik ga dicht bij het raam zitten. Eerst heeft Gerda de werken van gisteren besproken en kreeg iedereen de tijd om het af te maken. Ik dacht dat ik al klaar was, maar Gerda vond de grasjes onder aan de boom veeeel te braaf. Ze noemt ze "Patricia-gras". Mijn tweede poging vond ze veel beter. Ja, ik heb nog genoeg te leren.
Om ons los te weken van het fotografische schilderen hebben we een oefening gedaan. Ik kreeg een foto. Dit moest in een klein vlakje met vijf lijnen als vlakken neergezet worden. Daarna werd donker-midden-licht aangegeven met potlood. Alleen de drie primaire kleuren mochten we gebruiken, maar geen groen. De foto mochten we niet meer bekijken. Aan de hand van het schetsje hebben we de tekening overgebracht naar een groter vel (1/4 blad), maar een van de primaire kleuren moesten we weglaten. Nat in nat, verf wegnemen, grote kwasten, licht-donker; verschillende technieken op een klein vel. Nou, ik vond er niets aan.
Na de middag hebben we theorie gehad over hoe je een terras met stoelen en personen tekent, daarbij let je op perspectief en ooghoogte. Omdat we morgen ook een terras gaan tekenen kunnen we nu oefenen op een stukje papier. Ben niet erg tevreden over de kleuren, en ook het gebruik van donker tegen licht moet ik nog meer oefenen.

Geen opmerkingen: