zondag, september 09, 2012

602-schrijfstappen



 
Daar stond ik dan op zondag 9 september in de ECI Cultuurfabriek in Roermond. Buiten was het 32 graden, binnen werd het ook steeds warmer. Iedereen die schrijft was op deze dag welkom bij deze eerste editie van Schrijf, schrijver, schrijfst. Alle workshops waren al vol, alleen de informatiemarkt bleef nog voor mij over.
 
In mijn rugzak zaten twee exemplaren van mijn bundeltje gedichten. Maar pas bij het tweede 'tafeltje' durfde ik die te laten zien. De man (ben vergeten zijn naam te vragen) van uitgeverij Huis Clos wilde het wel zien. Hij vond de open handgenaaide binding een mooi contrast met de titel van het boekje. Tijdens het bladeren door het boekje verschoof het eerste katern. Oeps, een foutje bij het naaien. Hij zou het wel even repareren, want hij was ook boekbinder (zie foto hierboven).
Daar stond ik dan, een beetje beschaamd. Uitgerekend bij een uitgever met prachtig ingebonden boeken, viel mijn bundel uit elkaar. Hij wilde er wat meer tijd aan besteden en heeft de bundel uiteindelijk van mij gekocht. Joepie, wie had dat gedacht?
 
Even verderop stond Annie van Gansewinkel, daar heb ik in 2003 een schriftelijke cursus Creatief schrijven gevolgd en niet afgemaakt. Nee, schriftelijke cursussen zijn niets voor mij, daar waren we het wel over eens. Het was leuk om haar nu de hand te kunnen schudden.
 
Bij de No Smoking Machine, een sigarettenautomaat met hergebruikte sigarettendoosjes vol boekjes, liep ik schrijfster Danny Danker tegen het lijf (foto hieronder). Het maakte de keuze voor mij wat gemakkelijker. Er zaten negen schrijvers in de automaat en nu had ik er een 'echt' gezicht bij. In het doosje zat een schattig klein boekje met tien gedichtjes.
Ik flapte de opmerking eruit dat ik het toch bezwaarlijk vond dat echte mensen al deze sigaretten hadden opgerookt.
Ze benadrukte dat er niemand méér is gaan roken voor dit project.
Dat hoop ik dan maar.
 

1 opmerking:

Annie van Gansewinkel zei

Dag Patricia,

leuk inderdaad om je in Roermond even persoonlijk te spreken.
Je blog getuigt van een kleurrijk en creatief leven. Mooi om te zien.
Alle goeds,
Annie van Gansewinkel