woensdag, februari 01, 2023

3051-HapaZome

Hapa Zome is Japans voor het op stof op papier hameren van bloemen en planten. Op de vensterbank in de keuken staan potjes met de Japanse Indigo, Persicaria Tinctoria. Ze staan er te verpieteren, maar hebben wel bloemetjes gekregen. Nu dacht ik gisteren, eens kijken of er zaadjes bij zijn. Wat schetst mijn verbazing? Ik heb 65 zaadjes kunnen redden. Hoera! De planten die buiten stonden hebben het door de vorst niet gered, allemaal dood! Zonde, want ze waren aan de bloei geweest. En ik had er genoeg zaad uit kunnen halen. Nu heb ik via Etsy al nieuw zaad besteld.

Omdat er naast de verdroogde ook nog groene blaadjes aan de stengels zaten, dacht ik: ik ga hameren! Niet zo’n goed idee op het aanrecht, maar het was al donker buiten. Het linnen is voorbewerkt met sojamelk. Het is een deel van mijn verfvoorraadstofjes. Vandaag bleek het groen wat blauwiger te zijn geworden. 

Note to self: wat gebeurt er als ik de bladeren met zout bestrooi en dán ga hameren? Zal ik ook nieuwe stekjes maken om in de lente te herplanten? 

Geen opmerkingen: