woensdag, januari 16, 2008

139-toonwaarden

Het is gek. Heb ik net met mijn schildermaatje een oefening gemaakt om donker-licht-toonwaarden in een tekening te krijgen, kom ik op internet een interessante oefening tegen. Een zwart-witfoto overschilderen met verschillende values (toonwaarden) kan je helpen beter te kijken. Het lijkt mij nu een uitdaging om dit juist voor kleurenfoto's te doen, en dan alleen in zwart-wit te schilderen.
Afgelopen maandag heb ik zitten zwoegen op mijn aquarel van moeder+kind aan zee. Ik had een extra schetsje nodig om geloofwaardige plooien in een jurk te maken. Waar Wehkamp en Otto al niet goed voor zijn. Voorbeelden genoeg op deze websites voor jurken. De schets wil ik afmaken met lucht en zee, waarbij ik de witte kopjes van de golven met witte oliepastel wil tekenen voordat mijn kwast erover komt. Als het klaar is, zet ik het op deze weblog.
Ondertussen ben ik hard aan het haken...
Misschien dat ik vrijdagmiddag naar Realisme 08 in Amsterdam ga. In het weekend heeft de trein weer eens vertraging. Het is de tweede keer al dat ik iets laat schieten omdat er iets met de trein is.. En dat eind met de auto rijden, daar heb ik geen zin in.
Heb net mijn computer op de nieuwe plek gezet, nu nog wat kasten bij Ikea en dan lijkt het niet meer zo rommelig...

Geen opmerkingen: