zondag, november 23, 2008

243-gelaagdheid








De laatste twee woensdagavonden hebben we op een groot vel Fabriano 300 gr (ik had grof) gewerkt met nat-in-nat en aquapasto. Als voorbeeld hadden we een dia van Gerda. De eerste foto is na de eerste laag. Daarbij moesten we gedurfd kleur inzetten en af en toe met het vel draaien, zodat de strepen weg zouden vloeien. Ik merkte dat mijn witte gedeeltes daardoor volliepen met zachte kleuren. Dat was niet de bedoeling. Ik heb nog geprobeerd om kleur weg te nemen, maar dat viel tegen.
De tweede foto laat zien hoe een tweede laag een soort gelaagdheid tevoorschijn kan toveren. Ik geef toe dat de foto's niet denderend zijn. In dit donkere jaargetijde is het altijd een uitdaging frisse foto's te maken.
Wat ik gemerkt heb met deze oefening dat ik nog niet weet welke kleuren bij mij passen en welke ik bij elkaar kan gebruiken. Als ik om me heen kijk dan hebben sommige cursisten zulke mooie kleurcombinaties!
De derde en vierde foto (detail) was een oefening met alles gebruiken behalve een kwast.. Nu ook met aquapasto op een nat vel papier. Als inspiratie dit keer een eigen schets van een lucht van de vorige keer. Doordat ik het nat heb moeten vervoeren is de lucht een beetje omhoog gelopen. Het zij zo. Ik ben er wel tevreden over.

Geen opmerkingen: