maandag, maart 14, 2011

466-portretstress

Na een dagje Parijs heb ik afgelopen dinsdag weer les gehad. Dit keer moesten we een collega-in-de-kunsten portretteren. We moesten ook zelf model zijn. Niet iedereen kon stil blijven zitten. Na de theorie kregen we de praktijk. 
Het was echt worstelen. Goed kijken, goede tekening, tegenstelling licht en donker, veel contrasten, de juiste schaduwen, geen harde lijnen in het gezicht (even wegwassen met vochtig penseel), en de juiste karaktertrekken (lees: rimpels, stand ogen, mondhoek, kleding, accessoires). Na de middag had ik bovenstaand portret. Er zitten onderdelen in die wel lijken, maar ik ben er niet tevreden over. Hoe meer ik naar het model kijk, hoe meer ik fouten zie. Voorhoofd te hoog, hals te lang, mond te klein, ogen te groot, haren te hoog, en wat is er met haar trui gebeurd?
Thuis heb ik een nieuwe tekening gemaakt, maar ik durf het nog niet te beschilderen.

Geen opmerkingen: