dinsdag, december 11, 2018

2040-drukkeDinsdag

Ook als ik ga logeren neem ik mijn ‘huiswerk’ mee. Het voorwerk van collage en twee lagen gouache had ik de avond ervoor al gedaan. De inhoudelijke kant kon ik weer aan mijn eigen tafel maken.

Vandaag had ik een afspraak bij het NIOD. Ik ben daar vrijwilliger om een dagboek uit Nederlands-Indië digitaal te maken. Het is een pilot met nu 20 actieve vrijwilligers en er zijn al 2300 pagina’s overgetikt. Sommigen waren al met hun tweede of derde dagboek bezig.
Zelf ben ik op de helft. Ze gaan proberen om een vervolg te krijgen op dit project, zodat er meer persoonlijke verhalen bekend worden rondom de bevrijding in alle delen van het koninkrijk.
Er staat bijna 3 kilometer aan archiefmappen op de Herengracht 380!

Linksboven zie je een dagboek geschreven achterop het geld van het spel Monopoly.
We kregen ook een rondleiding in het gebouw. Wat hout lijkt, blijkt soms geverfd zink.
Met de klok mee: voorbeelden van dagboeken, het Koetshuis met overdekte tuin, een Franse stijlkamer en een wand van de badkamer.

Geen opmerkingen: