woensdag, juli 10, 2019

2195-Parijs1

Het was een lange dag gisteren, toen kleindochter N (14) en ik op reis gingen naar Parijs.
Eerst met de auto naar Maastricht omdat er geen treinen reden tussen Sittard en Maastricht. 
Ons hotel was maar twee sterren, maar in de TGV zaten we eerste klas. Soms zijn die kaartjes goedkoper dan tweedeklas? Omdat we te vroeg bij het hotel waren, gingen we eerst wat lopen. Een van de vestigingen van Tati bezocht, andere keer doen we de andere afdelingen! Ook kwamen we langs boekhandel Gilbert en Joseph. Daar hebben we zeker een uur rondgelopen! En we gaan nog eens terug.
Bij de metro kon ik mijn oude metrokaartjes laten controleren of ze nog geldig waren! Ik kreeg zelfs een nieuwe, want er was eentje té oud. Wat een service!
We kregen wel de tip om onze rugzak p de buik te dragen. Dat was best lastig, want ik had ook mijn geldbuidel en camera om mijn nek. Van die laatste heb ik de reservebatterijen vergeten mee te nemen. Dom, dom, nu moet ik -net als vroeger met fotorolletjes- mijn foto’s zorgvuldiger kiezen. Ik heb Facebook van mijn telefoon gegooid, zodat ik meer ruimte heb voor foto’s. Werk nu met Facebook-Lite. 
Eerst naar de Notre Dame, die glom in de zon, staand binnen haar omheining. Ook het parkje was dicht. Dan maar een ijsje op een van de duurste terrassen van Parijs. In de verte twee jongens die jazz speelden. Lopend met een omweg naar Place de Bastille en Place des Vosges. Italiaans gegeten aan een drukke weg, maar het was lekker. Dan naar de Eiffeltoren via de Oost-kant. Het is me niet gelukt om een plekje te vinden waar de toren boven de huizen uitsteekt. Zit niets anders op dan nog een keer terugkomen. Helaas knipperden de lichtjes niet op de hele uren. Om 23:00 wel, maar toen waren we op de terugweg. Het is toch een hele verantwoording zo’n kind in een wereldstad.
In zelfgemaakte boekjes hebben we onze avonturen getekend tijdens gestolen momenten.

Geen opmerkingen: