maandag, april 10, 2023

3099-howtodo

Zoals beloofd de werkwijze van de paaseieren van gisteren. Eerst witte eieren koken, dan een rode kool in reepjes snijden en koken. Verzamel kleine blaadjes of bloemetjes. Die van mij heb ik nog snel in de avonduren buiten geplukt. 

Leg een stukje nylonkous over een bakje, doe daar een blaadje in. Leg het ei erop en nog een blaadje. Trek de nylonkous strak aan en sluit met een touwtje. Zeef de rode kool en voeg zes eetlepels azijn toe. Ik heb er nog wat meer toegevoegd. Dan alle eieren in de pan doen en alles een nacht in het vocht laten staan.

Op paasmorgen alles voorzichtig losmaken. Geweldig resultaat, al zeg ik het zelf. Als de afdruk niet zo duidelijk was kwam dat omdat ik niet zo goed de kous er strak omgedaan had. En ja, de kleurstof zit ook op het eiwit binnenin, maar ik proef niets van azijn of rode kool. De methode heb ik van @maritawaistudio op Instagram. Het lijkt inderdaad op cyanotype, maar is totaal natuurlijk. Volgend jaar weer? 


Geen opmerkingen: