dinsdag, oktober 08, 2024

3386-DenHaag

 

De dag liep niet helemaal als gepland. Mijn vriendin Y. zou meegaan, maar werd gisteravond ziek. Dus dan maar in mijn eentje naar Den Haag. In de Koninklijke Bibliotheek was een tentoonstellingsvitrine met Kebaja’s, witte bloesjes uit Nederlands-Indië, die gedragen werden boven een sarong. Dido Michielsen en Sabine Bolk doen hier onderzoek naar. De enige vrouwen in mijn familie waar ik van weet dat ze kebaja’s droegen zijn mijn overgrootmoeder Marie Breton van Groll-van den Engh, oma van mijn vader (oma Moes) en tante Lucie (oudste zus van mijn opa Coors). Er zijn foto’s van, vandaar dat ik het weet. De rest van de familie heb ik niet gevraagd. 
Daarna ben ik naar het Sophiamuseum geweest. Eerst een bao pao en een theetje en daarna kreeg ik allerlei verhalen te horen over de emigratie, gedwongen vertrek, repratiëring of vlucht naar Nederland. Het waren teveel verhalen, moet nog een keer terug. Nog even binnengewipt bij het Kenniscentrum Indisch Herinneringscentrum waar ik een man kon ondervragen of hij meer wist van de passagierslijsten van de repratiëring na de tweede wereldoorlog. Hij had meer hyperlinks dan ik heb om te zoeken naar namen. Die links krijg ik nog van hem. We eindigden ons gesprek met het praten over het veranderde Indonesië. Er belandde nog een nieuw kookboek in mijn bezit voordat ik de trein naar huis nam.

Geen opmerkingen: