donderdag, januari 21, 2010

366-restverwerking


Vandaag is de tweedaagse cursus van Christa Ebers van start gegaan. We gaan met resten stof werken. Daarbij is het heel belangrijk dat we spelen met de stof en experimenteren met ontwerpen. De eerste opdracht is een stof te nemen met meerdere kleuren erin. Het mag een restje van een lievelingsstof zijn. Dan ga je resten stof op kleur en op motief sorteren, wat bij dat restje past.
Je knipt je lievelingslapje in drie ongelijke stukken. Je gaat nu bouwen en reepjes liefst met schuine zijden aan elkaar naaien. Daarbij moet je letten ophet volgende:
  • gebruik je lievelingslapje drie keer
  • let op het motief van je lapje. Zet bijvoorbeeld een streepje naast een gevlekt lapje.
  • Geen gelijkvormige lapjes naast elkaar, dat wordt saai.
  • Laat alles drie keer terugkomen
  • Soms moet je wat uithalen om een goede aansluiting te krijgen met een reepje.
  • Kijk daarbij wat kleuren doen, en licht en donker.
Soms had ik het gevoel dat ik met stof aan het schilderen was. Echt tevreden ben ik niet. Soms waren mijn lapjes krom en scheef en moest ik toch nog wat uithalen omdat het werk ging bobbelen. Van mijn schildermaatje had ik resten stof gekregen, die ik met plezier gebruikt heb.
Op de eerste foto zie je het eindresultaat. 's Avonds heb ik er een andere rand langsgezet. Ik vond het linnen er qua kleur beter bij passen. Morgen gaan we machinaal quilten.

Geen opmerkingen: