woensdag, november 04, 2015

1212-BoekkunstBeurs

 Het leven neemt je soms gewoon mee. Zaterdag wilde ik nog een treinkaartje opmaken en ging ik naar Leiden, naar de BoekKunstBeurs in de Pieterskerk. Het was 2006 toen ik er voor het laatst geweest was. Wat vliegt de tijd! Op deze beurs vind je materialen om boeken te maken, kalligrafisten en kunstenaars. Hierboven zie je een van de vele workshops, in dit geval van professor Akira Matsumoto met het maken van papier. Maar je kon ook je eigen boekje (op Japanse wijze) inbinden, of een Middeleeuws bokje vouwen.
Ik werd echt blij van al het mooie papier, en ik weet dat ik een volgende keer een papierkoker mee moet nemen.


 Huibert van Dorp maakt kunstboeken beschreven met middeleeuwse letters. Ik heb te weinig verstand van kalligrafie, maar ik vond het prachtig. Hij gebruikt chinese wrijfinkt om te schrijven en te tekenen. Dat ga ik ook eens proberen. We hebben een leuk gesprek gehad.


Bij de volgende tafel heb ik bewonderend gekeken naar Henriette Boerendans met haar houtsnedes van haar laatste boek 'Daar buiten slaapt een aap'. Voor één afdruk gebruikt ze vier tot vijf houtsnedes. Ha, nu gaat het bij mij écht kriebelen om weer te beginnen...
De volgende keer zal ik niet zo lang wachten om naar deze beurs te gaan. Het was een feest voor mijn ziel. Helaas kon ik niet lang blijven.

Geen opmerkingen: