zondag, maart 03, 2019

2103-boek

Toen ik een oud-collega (nou ja, hij was hoogleraar) tegenkwam in de trein en toen hij hoorde dat ik naar Dresden ging, zei hij meteen: Lees het boek van Kurt Vonnegut: Slaughterhouse Five!
Ik heb het besteld en gelezen in het Engels.
Het gaat over het bombardement door de Geallieerden op Dresden op 13 februari 1945, waarbij zeker 25.000 mensen het leven verloren. In de tijd waarin Vonnegut het boek schreef dachten ze dat er meer dan 100.000 doden waren gevallen bij het bombardement en de vuurstorm erna. Vonnegut was er zelf bij geweest en heeft meegeholpen om de doden te ruimen.
Ik ben geen ervaren lezer en vond het boek niet écht gemakkelijk. Ik begrijp goed waarom Vonnegut een pacifist is geworden.
Als experiment heb ik met potlood een portret van hem getekend in een boekje van 9x14 cm.

Geen opmerkingen: