dinsdag, oktober 15, 2019

2176-Adam-in-Limburg1


Er is mij gevraagd of ik de mascotte van het Urban Sketchers Symposium van 2019 in Amsterdam wil ontvangen en rondleiden door Limburg. Daar zeg ik geen nee tegen, ook al kost het me meer tijd dan ik heb ingepland. Het plan is dat ik een tekening maak (of uit het verleden oprakel) en die opstuur naar Adams geestelijk moeder, die Adam er dan digitaal bij zet. Anne Rose Oosterbaan heet ze, en ze heeft ooit een prachtige tekening van me gemaakt. Kijk hier maar eens.

De tekening wordt op de Facebookpagina van de Urban Sketchers Netherlands gepost met het volgende verhaal:


Afgelopen zondag ben ik naar Venlo gefietst. Ik wilde gaan tekenen én naar de stofjesmarkt om er te snuffelen. Het werd 24 graden, maar er stond wel wat wind, en ik had mijn papier goed vastgemaakt.. Ik stond aan de andere kant van de Maas en heb mijn nieuwe Sailor vulpen (de groene met 55° punt!) gebruikt. Ik was al begonnen om wat kleur toe te voegen, het Mangapapier van Sakura was nou niet echt aquarelvriendelijk, toen ik iets roods in mijn rechterooghoek zag aankomen vliegen. Adam! Ik riep hem en hij kwam naast me zitten op het muurtje dat gebouwd is om overstromingen tegen te houden. Hij mopperde een beetje over de harde tegenwind en dat het opeens zo warm was.
Ik liet het maar gebeuren en vroeg of hij de Wachters van Tajiri had gezien op de Venlose brug, vier grote standbeelden  ‘Sentinels’, die waarschuwen tegen agressie, geweld en oorlog. Adam keek me verbaasd aan, en schudde zijn hoofd. Wél keek hij naar rechts en kon er nog net twee zien. ‘Ik heb honger’, zei hij alleen maar, en tuurde naar de overkant waar de terrassen al vol zaten, en bezoekers in het gras rondom de haven genoten van ijs en de zon. ‘Er zijn genoeg kikkers en visjes bij de Maas’, zei ik, hopende dat hij zich zou gedragen.
Voordat ik kon vertellen over de torentjes van het stadhuis (1598), de Sint Martinuskerk (1410-1610) en het beeld de Vreedzame Krijger van Rik van Rijswick was hij naar de stad gevlogen, op zoek naar eten? Als dat maar goed gaat… Ik heb mijn tekening afgemaakt en ben via de stofjesmarkt weer naar huis gefietst. Waarom heeft Adam niets gezegd en is hij zomaar weggevlogen?

(dit is deel 1 van een verhaal over de mascotte van USK Netherlands Symposium 2019
copyright Adam de rode reiger ligt bij Anne Rose Oosterbaan)

Geen opmerkingen: