donderdag, oktober 17, 2019

2178-Adam-in-Limburg3


Adam heeft de nacht doorgebracht in het Groenewoud, een mooi natuurgebied binnen het Swalmdal, waar de Swalm doorheen kronkelt. Je kunt er prachtig wandelen, en ik heb Adam verteld dat er bevers wonen en ijsvogels rondvliegen. In de zomer hoor ik er ook altijd de kikkers kwaken en insecten zoemen; misschien dat ze er weer zijn met dit warme herfstweer? Adam heeft dat goed onthouden want als ik hem in Roermond ontmoet heeft hij zijn buikje rond en is hij tevreden. Terwijl ik de Sint-Christoffelkathedraal (1410) teken en de torentjes van het stadhuis (1700, met kelders uit 13e eeuw), stapt Adam in het toch nog frisse water van de Roer, die even later uitmondt in de Maas. Heb wat moeite om de Stenen Brug of Maria Theresiabrug (1771, oorspronkelijk 1348) te tekenen. Rondingen zijn niet mijn favoriete lijnen, maar met wat kleur komt het toch wel in de buurt. De brug gaat naar de Voorstad St. Jacob en daar kom je langs als je naar Santiago de Compostella loopt; dan heb je nog 2285 km te gaan, hoor. Eigenlijk wil ik met Adam naar mijn lievelingsplein gaan, het Munsterplein met de Onze Lieve Vrouwe Munsterkerk uit de 13e eeuw. In 2020 bestaat de kerk 800 jaar en ze zijn nu bezig alles te renoveren, van gebouwen tot stoepen. En ook de Passion komt in 2020 in Roermond. Nu is het één grote bouwput, daar breng je je bezoek niet naartoe.. ik heb wel een plan..

(dit is deel 3 van een verhaal over de mascotte van USK Netherlands Symposium 2019
copyright Adam de rode reiger ligt bij Anne Rose Oosterbaan)

Geen opmerkingen: