donderdag, oktober 24, 2019

2185-dagboek


Het is gebeurd, na anderhalf jaar heb ik eindelijk het oorlogsdagboek van het NIOD getranscribeerd (= vanuit geschreven schrift naar getikt digitaal).
Het zijn ongeveer 140 pagina's geweest met ongeveer 30.000 karakters, die afwisselend gemakkelijk tot (zelden) zeer moeilijk leesbaar waren. De scans waren ook niet allemaal even duidelijk. Als je het einde in zicht hebt, gaat het transcriberen een stuk gemakkelijker.
Het verhaal van mevr. J.M. de Boer- van Kammen (nr. 119) heeft me erg geraakt. Hoewel míjn familie die oorlog niet op deze wijze heeft meegemaakt, schetst het toch een beeld van het leven in een Jappenkamp en de tijd erna. Het maakt me wel nieuwsgierig. Het dagboek eindigt in 1946, waarop ze op Ceylon (kamp Kandy) wacht met haar kinderen om naar Holland te gaan.
Hoe is het haar vergaan, en haar man en haar kinderen?
Het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe míjn oma's het hebben gehad in die moeilijke tijd tijdens en na de oorlog. Ik kan het ze niet meer vragen. En de vraag is, of ze daarover wilden praten?

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Patricia,
Heeft u dit dagboek digitaal en kunt u dit document mij eventueel sturen?
groet Folmer Overdiep

folmeroverdiep@gmail.com