zondag, september 04, 2022

2948-terugblik

Wat een dag! Warm, hele dag gestaan, opeens lesgeven aan 16 Duitse kinderen, lieve vriendinnen die op bezoek komen, te weinig gegeten, genoeg gedronken. Mijn eerste solo-expositie met mijn verfspulletjes is een feit. Het Flachsmuseum had een supergezellige dag, er waren ook veel kraampjes waar ik niet geweest ben. Ik durfde mijn kraampje niet alleen laten. Herr Georg Wimmers mocht van mij aankondigen dat de kinderen die een vlasdiploma gingen halen bij mij langs mochten komen voor het blauwe wonder. Wat ik met ze gedaan heb: ik heb uitgelegd wat de bedoeling was; ze konden in de tuin iets uitzoeken om een fotogram mee te maken; kregen een klein lapje cyanotype stof; bloemetje of blaadje erop; en dan in de zon. Vijftien minuten wachten. En dan wassen. Het wonder bestond uit de verkleuring van de stof van groen naar blauw. De oohs en aahs waren niet van de lucht. Ook bij de ouders! Dus groen minus geel wordt blauw! Dûhhh.

Note to self: technieken om kleur te geven aan linnen beter rubriceren, uitleggen en bordjes neerleggen. Solardye, exhaustbaths, hammering, steaming, cooking, cyanotype, indigodyeing, shibori, batik. 

Geen opmerkingen: