woensdag, januari 25, 2023

3045-negatieven

Voor deze cyanotype-afdrukken heb ik negatieven twee  keer op transparante sheets afgedrukt op mijn laserprinter. Heb ze uitgeknipt en op elkaar gelegd, waardoor het zwart nog zwarter wordt. En er dus een scherpere foto ontstaat. Dit is een tip die ik onthouden had uit een van mijn boeken. Inderdaad is het resultaat geweldig. Omdat de transparante sheets statisch zijn blijven ze netjes op elkaar plakken. De eerste serie is afgedrukt op de voorbewerkte stof van Jacquard. De tweede serie is op een wat stijve katoenen batist met een mengsel van print-art-read.nl afgedrukt. Prachtig, hoe doorschijnend de stof is. Jammer genoeg heb ik er niets meer van. 

Note to self: fotonegatieven afdrukken op goed ingesmeerde stof, anders vallen er ‘gaten’ in de afbeelding. Enkele foto-afdrukken ook verkleuren door eerst te bleken en dan in de thee, of in de koffie. Kijken of dat een mooier blauw of juist sepia kleur geeft. Tulpen krijgen een gekke vorm als er een glasplaat op ligt. Weet niet of ze eerst plat drogen een betere vorm geven? Kan dat nog proberen. De tulpen staan nog in de vaas. In 3-d vorm gedroogd (zie eerdere blog) geeft wél een interessant resultaat.

Geen opmerkingen: