zondag, maart 04, 2007

064-bamboe

Kleindochter ging bij ons slapen en toch kwam van stapjes in de kunst best veel terecht.
Terwijl ze haar middagdutje deed heb ik mezelf buiten geïnstalleerd met een reeds geprepareerd doekje (30 bij 30 cm) en mijn allerzachtste pastelkrijtjes. Deze zijn zo duur dat ik maar een paar kleuren heb, daar ga ik ooit een "naakt" mee tekenen.
Daar zat ik dan, in een heerlijk voorjaarszonnetje, iets warmer dan tien graden. Wat ging ik tekenen? Mijn oog viel op de bamboe in pot, die het na al die jaren nog steeds doet. Een schets met houtskool was zo gemaakt, maar het kleuren ging wat minder. Het doek was erg grof en waarschinlijk is de tekening te klein. De achtergrond wilde ik boven donker maken en onderin lichter houden. Maar toen werd het te donker en ben ik gaan experimenteren om met een kwastje overtollig pastel weg te vegen. Het resultaat? Tja, toch een beetje een knoeiboel. En wat een stof veroorzaakt dat pastel. Zou dat wel goed zijn? Het begin is er in ieder geval.

Toen N. wakker werd en ze het doek zag, wilde ze ook "kleien". Ze bedoelde natuurlijk verven. Met wat improviseertalent heb ik een Kruidvat-tafelezel in elkaar gezet. Ik heb haar een goedkoop kwastje en wat gekleurde limonade gegeven. Eerst rozenstroop en daarna Reine Claude. Als laatste vond ik nog wat rode ecoline. Ze vind het énig! Dat belooft wat voor de zomer, maar dan moet ik nog wel eerst even langs de winkel voor wat (kinder)verf.

Geen opmerkingen: