zaterdag, maart 17, 2007

071-Rembrandt

Gisteren naar de Tefaf geweest met Y. Voor Y. was het de eerste keer, voor mij de derde keer. We hebben ons geconcentreerd op de schilderijen. Eerst de oudere kunsten en na onze pauze de moderne kunst. Ik wilde vooral luchten en zeegezichten zien, maar het werd al gauw: op zoek naar pastellen en aquareltekeningen. En ook stiekem kijken naar de mensen om me heen, dat hoort er bij. Onverwachte kennismakingen deed ik, met schilderijen, kunstenaars en ook met Rembrandt. Op een stand met veel etsen en prenten keek ik opeens oog in oog met een gutiglachende jonge Rembrandt. O, die zou ik best wel willen hebben! Heb niet durven vragen wat het kostte. Ik heb hem alleen een knipoog gegeven.
Van elf tot vijf hebben we op de beurs rondgelopen voordat we vol waren van indrukken. Er kon echt niets meer bij.

Vandaag benik met dochter L. naar een galerie in Duitsland geweest. Gabi Mett had textiele werken die ze afgelopen jaar gemaakt had, samen met haar man. Zij gebruikt papier, stof, bewerkte stoffen en kraaltjes. Hij maakt prachtige realistische tekeningen, maar hij is in vergelijking met vorig jaar bijna twee keer zo duur geworden. Helaas kon ik niets van hem kopen. Het was des te meer een verrassing toen ik van Gabi een instructieboekje kocht en daarin illustraties van zijn hand ontdekte. Twee vliegen in één klap. Over een vlieg gesproken: het viel me op dat op antieke schilderijen met stillevens ook wel eens een levensechte vlieg zat!

Geen opmerkingen: