zaterdag, maart 15, 2008

159-zeefdruk



Afgelopen woensdag heb ik bij een cursus van Els van Baarle leren zeefdrukken. Een zeefdruk maken met een thermofaxmachine is zó gebeurd. Een ontwerp maken is echter wat inspannender. We moesten eerst een simpele tekening maken, of wat dikke en dunne lijnen trekken. Daarna de tekening verknippen en wisselend aan elkaar plakken. Dan krijgt iedereen een leuk ontwerp. We moesten er tien ontwerpen en dan een keuze maken. De zeefdruk was niet groter dan A5. Het lijkt me heel leuk om echt grafische zaken te ontwerpen. Voor gordijnen of zo. Ik kwam niet verder dan vier ontwerpjes. Ik had een stuk tekst verknipt, een gedichtje over mijn kleindochter, dat ik zelf gemaakt hebt. En een tekeningetje (uit mijn schetsboekje) van de gele bloemetjes van een struik, die nu in de natuur bloeit op het kale hout. Ik heb nog geen flauw idee wat voor een struik dit is.

Maar wat doe je met een zeefdruk? Vermenigvuldigen! We hebben dus op stof geëxperimenteerd. Experimenteren met voor- en achtergrondkleur, met lege en reeds geverfde stoffen, met plaatsing, met gedeeltes, met vouwen. Leuk werk, want ik wil nog een zeefdruk laten maken met een handgeschreven recept van mijn overgrootmoeder! "Vleesch en roode wijn".

Geen opmerkingen: