maandag, maart 24, 2008

163-Balen





Afgelopen woensdag was de laatste schilderles in Balen. Lerares Gerda Mentens laat op haar eigen wijze zien hoe je luchten schildert. Lekker nat-in-nat met koele kleuren bij de horizon en warme kleuren aan de boven- en onderkant van het papier. Gisteren en vandaag heb ik in het echt diverse luchten bewonderd, met en zonder hagel en sneeuw! En mijn handen jeuken om ook zo'n mooie lucht te maken. Het laatste plaatje is een straatje in Montmartre. Op de les hebben we eerst een schets gemaakt naar aanleiding van een dia. Daarbij moesten we letten op de diepte, op licht-midden-donker, en op de poppetjes/mensen. Aan de hand van de schets heb ik dan dit tafereel geschilderd. Daarbij heb ik wel gemerkt dat ik nog te weinig informatie in mijn schets gestopt heb. Zo wist ik niet meer of de rechtergebouwen donkerder van toon waren dan de linkerpartij. Gelukkig had ik nog een foto!

Vandaag heb ik een begin gemaakt met het bekijken van en het oefenen met de waterverfkleuren. Het zijn er al een heleboel! Een andere keer ga ik ook mengen en onderzoeken hoe transparant of granulerend welke kleuren zijn. En uiteraard wil ik ook een gamma "lievelingskleuren". Mijn rood heb ik al gevonden... nu nog het ijsblauw leren mengen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Found your blog by clicking "next blog", saying hello.

This is beautiful.

If you visit me, please leave a comment of no more than seven words or less! Have a great day.
http://todayinseven.blogspot.com