zondag, mei 15, 2022

2874-experimenteerzondag

In mijn laatste boek over Cyanotype stond een recept om je afdruk te bleken met soda, 1 theelepel op 1 liter water. Met een kwast heb ik geprobeerd om de blauw geworden blaadjes ‘wit’ te verven met de soda-oplossing. Het lukt niet echt goed. Ik heb toen het (boek)papier in zijn geheel in de oplossing gelegd. Na het drogen ging het in de afgekoelde zwarte thee! Zes zakjes op 1 liter (kokend) water had ik gebruikt. Nu is het blauw wat grijziger geworden en gloort er een sepia randje bij de bladeren. In het echt is het mooier. 

Bij deze ‘soldaatjes’, gemaakt met speelgoed van de kleinzonen, is het wit wél lichter geworden. Ook had ik drie rondjes met de soda geschilderd. Je moet goed kijken, je ziet wél verschil, maar erg subtiel. Heb het papier toch maar in de thee gegooid. Mooi hoe het felle blauw groeniger is geworden.

Geen opmerkingen: