dinsdag, juni 04, 2019

2168-batikschatten

Afgelopen zondag ben ik voor de tweede keer naar de Tong Tong Fair (TTF) geweest. 
Dit keer om een paar van mijn verzamelde batiks te laten zien bij de stand van Sabine Kolk en Guave. (http://www.sabinebolk.nl/projects/journey-batik-tari-batik/ en https://www.helloguave.com/product-page/reversible-skirt-parang)
Er zijn verschillende soorten batik, afhankelijk van de techniek heet het anders.
Vanaf 2009 is Batik UNESCO immaterieel cultureel erfgoed van Indonesië.

Batik tulis: handgeschreven met een canting (tjanting/waspen).
Batik cap: met een (koperen) stempel
Batik Print: zeefdruk of afgedrukt. Bij zeefdruk kan het patroon ook aan de achterkant te zien zijn, soms zijn de kleuren iets verschoven. Bij de gedrukte stoffen is de achterkant veel witter.
Batik Kombinasi: een combinatie van hierboven.

Links: deze tafelloper heb ik ooit mét tawarren (afdingen) op de Pasar Malam (zo heette de TTF vroeger) gekocht. Deze is wel verschillend voor- en achterkant, maar met de hand gemaakt, batik tulis. Er zitten aan de rand kleine driehoekjes, vleermuistandjes! Nu durf ik er niet meer in te knippen; daar had ik hem voor gekocht.

Rechts van boven naar beneden:
1. Een hele sarong (lap voor een rok) met een blauwe rand aan één zijkant en aan de onderkant.
Waarschijnlijk een Batik Combinasi, want het lijkt op een zeefdruk met in de rand de streepjes gemaakt met de canting. Wel oud, ook vanwege de kleur. Deze heb ik in een winkeltje gekocht die een keer per jaar in mijn ‘trouwkerk’ in Nijmegen verkoop houdt. Deze durf ik wel te vermaken, ik denk een jurkje!

2. Uit de collectie van mijn moeder, een onderdeel van een bloesje. Is Batik Cap. Het is een restje, en ik heb er al motieven uitgeknipt om mijn Javareis-Moleskine mee te versieren.
Jammer dat ik niet meer heb.

3. Deze is van mijn oma Nonnon, het was een kussensloop dat hoorde bij een kapok zitkussentje van een (kinder?)Thonetstoeltje. Batik Cap. De meest dierbare, want deze heeft oma uit Nederlands-Indië meegenomen.

4. Een complete saronglap met blauw patroon in het midden. Was heel bijzonder; ook oud. Werd zelfs gefilmd! Vanwege de grote patronen waarschijnlijk uit Madura. Er staan vleugels van Garuda op, een mythische vogel. Als ik er iets mee ga maken, moeten de vleugeltoppen naar boven wijzen. Goed om te weten, maar nu durf ik er niets van te maken. Batik tulis.

Geen opmerkingen: