vrijdag, juni 07, 2019

2171-artisthero

Een tweetal maanden geleden begon ik Nicolas V. Sanchez te volgen op Instagram @nicolasvsanchez.
Dit weekend is hij in Amsterdam om zijn tentoonstelling bij Galerie Mokum te openen.
Daar kan ik niet bij zijn, maar vandaag was er een bijeenkomst in het Rijksmuseum om een portret te tekenen. Helaas zaten alle Rembrandts achter slot (figuurlijk want je had een speciaal kaartje nodig).
Daarom kwamen we op de eregalerij terecht op de tweede verdieping.
Ik heb Nicolas zelf getekend, af en toe heb ik gekeken hoe hij dit aanpakt. Zie ook laatste foto hieronder.
Hij gebruikt een vierkleuren-balpen. Zachtjes begint hij met rood te schetsen. Hij gebruikt geen zwart, brengt laag over laag aan. De witte/ lichte vlakken ziet hij als vormen en hij probeert die vrij te houden van balpenstrepen. Op een gegeven moment gaat hij aan de donkerste delen werken en dan moet hij daarmee verder werken. Ook al zou bijvoorbeeld de neus te laag zitten, hij werkt er verder aan. Hij vindt zichzelf een ‘painter’; dit tekenen doet hij ‘on the go’.
Helaas kon ik zijn speciale balpen niet kopen. Mijn geld lag in de locker en niemand kon voorschieten. Maar hij heeft wel zijn portret ondertekend (bovenste foto links onderaan: ‘Me! Grant drawing!’ )

Buiten heb ik eindelijk wat kunnen eten en drinken. En voordat het echt ging regenen heb ik van Louise Bourgeois de twee spinnen getekend in de tuin van het Rijksmuseum.

Hier nog de twee eerste tekeningen met de man himself.

Geen opmerkingen: