donderdag, augustus 01, 2024

3335-JavaBali06


 Vandaag was een reisdag. Veel te vroeg op, de taxi kwam ons om 05:15 ophalen om ons naar het station te brengen. Toch is er al verkeer, ook veel zonder licht! Het is maar kort rijden, wat een verschil met overdag! De treinreis duurt 7 uur. Omdat we niet konden ontbijten kregen we een ontbijtbox mee (foto midden). Ik had op het station van Bandung al een yoghurtje gekocht, naturel. In de trein bleek dat er in de 125 ml 17 gram suiker zat. Oei, oei. Het hele land zit vol suiker. In de doos zat ook een pakje met ijsthee (inderdaad) mét suiker. Geef mij maar teh tawar (thee zonder suiker) met een vleugje jasmijn. Mmmm, wat ijsklontjes erin, klaar. Ik kon in de trein wel langer slapen dan de 20 minuten die ik heb gedaan, maar ik was zó nieuwsgierig naar de reis, dat ik gewoon wat ben gaan eten om wakker te blijven. Half negen was er vroeg genoeg voor. We zaten per drie in een coupé. Maar veel gelopen heb ik niet vandaag. Trouwens. In de trein was er een ‘footwasher’. Om je voeten te wassen, maar waarom? Heb eindelijk mijn verhaal kunnen schrijven in mijn boekje. Een klein tekeningetje af en toe, of iets geplakt. Zo raakt mijn boekje wel vol. Zag onderweg de witte reigers en twee keer een blauwgeveerde vogel. Mooi.

De taxichauffeur stond al met zijn bordje klaar. En voordat we het wisten kwamen we bij het guesthouse aan. Wat een grappig complex met een zwembadje, aparte kamers en overal trappen en hoekjes. We zijn meteen gaan lopen om een kleinigheidje te eten. Helaas was het restaurant wat we uitgekozen hadden dicht. We zitten in de wijk Prawirotaman, vol met eettentjes en uitgaansgelegenheden. Keuze genoeg, maar soms werken hersencellen niet als het warm is, hihi. Dan maar iets moderners. Daarna zijn we gaan zwemmen; ik niet, te druk. Het complex zit vol Nederlanders. Als de sirene van de moskee afgaat rond half zes houdt de waterval op met stromen. Wow, wat een rust. Behalve dan de zwemgeluiden…
Er is ook nog een probleem om opgelost te worden. Hier denken ze dat we twee nachten blijven. Wij denken dat we drie nachten blijven. We zullen het zien. De chauffeur voor morgen is al geregeld.

1 opmerking:

Sarah Burer zei

Ziet er heerlijk uit. Wij zaten in dezelfde wijk...en hoorden wel 5 verschillende imams door elkaar heen. Bijzonder!